Miercuri, 5 iulie, la Consiliul Județean Iași a avut loc prima întâlnire a grupului de lucru interinstituțional pentru elaborarea Strategiei de Marketing Turistic a Județului Iași.
Constituit la inițiativa președintelui Consiliului Județean Iași acesta aduce laolaltă specialiști în marketing, reprezentanți ai autorităților locale, reprezentanți ai operatorilor de servicii turistice, reprezentanți ai mediului academic, reprezentanți ai instituțiilor cu activitate relevantă în acest domeniu și alte persoane implicate în dezvoltarea turismului în județul Iași.
Obiectivul principal al acestui grup a este să dezvolte o strategie coerentă și inovatoare de marketing turistic, care să evidențieze toate bogățiile culturale, istorice și naturale pe care Iașul le are de oferit.
Un prim obiectiv specific este acela de a obține avizarea ministerială a Asociației de Management a Destinației Iași și Regiunea Moldova, „Destination Iași”, ca Organizație de Management a Destinației Iași de rang județean. Acest pas fiind vital pentru o dezvoltare coerentă și durabilă a serviciilor turistice.
Obținerea acestei autorizații presupune îndeplinirea unor etape, precum:
-Realizarea Fișei Destinației Turistice, care va fi realizată de către Iași.Travel;
-Strategia de dezvoltare și marketing turistic
În urma realizării Fișei Destinației Turistice vor fi stabiliți indicatorii și activitățile, care pot fi desfășurate. Un aspect important este modalitatea de colectare a datelor și interpretarea acestora.
Unul dintre punctele importante a fost radiografia statistică a turismului din județ oferită de reprezentantul Direcției Județene de Statistică Iași.
Astfel, conform datelor statistice furnizate de INS/ DJS Iași, activitatea de turism în judeţul Iaşi este concentrată în capitala de judeţ, 93% din numărul total de turişti sosiţi în octombrie 2022 s-au cazat în municipiul Iaşi: în octombrie 2022, s-au înregistrat 43503 turişti în judeţul Iaşi din care 40522 turişti în capitala moldavă.
În judeţul Iaşi, sosirile înregistrate în structurile de primire turistică în luna aprilie 2023 au însumat 31371 persoane, în creştere cu 10,8% faţă de cele din luna aprilie 2022. Sosirile turiştilor români în structurile de primire turistică cu funcţiuni de cazare au reprezentat în luna aprilie 2023, 84,7% din numărul total de sosiri (26585 persoane), în timp ce turiştii străini au reprezentat 15,3% (4786 persoane); turiştii străini provin în proporţie de 81,3% din ţări situate în Europa.
În structurile de primire turistică în luna aprilie 2023 au fost înregistrate 51424 înnoptări faţă de 50076 în luna aprilie 2022. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare în luna aprilie 2023 a fost de 41,1% pe total structuri de cazare turistică, mai mare cu 1,2 puncte procentuale în comparaţie cu cel din luna aprilie 2022 (39,9%).
Vârful sosirilor de turişti în unităţile de cazare din judeţul Iaşi este reprezentat de luna octombrie a fiecărui an (Hramul de Sf. Parascheva, sărbătorile Iaşului, sosirea studenţilor).
În cadrul acestei întâlniri s-a discutat despre stabilirea unei proceduri de lucru, datorită faptului că realizarea acestei documentații trebuie să aibă loc într-un interval de timp scurt. Un rol important în acest demers în vor avea consultările publice cu stakeholderii implicați în activitatea turistică (hoteluri, agenții de turism, instituții culturale și academice, autorități publice locale. De asemenea, perioada pentru care se va realiza Strategia de dezvoltare și marketing turistic și planul de acțiune pentru județul Iași va fi 2023-2030.
În perioada următoare va fi centralizate toate informațiile referitoare la patrimoniul turistic, un element de bază în acest demers.
În etapele ulterioare de activitate a Grupului de lucru vor fi realizate o serie de dezbateri și consultări și cu alți actori instituționali care sunt implicați în mod direct sau indirect în dezvoltarea turismului ieșean.