Firma STRABAG, cu care Aeroportul Iași a semnat contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru terminalul T4, este liderul asocierii care a câștigat licitația publică pentru proiectul „Dezvoltarea Aeroportului Internațional Iași – Extinderea terminalelor de pasageri și a facilităților de parcare – Extras din SF – Modulul 1”.
Johann Andreas Poelzl, Managing Director STRABAG SRL, ne-a acordat un interviu în exclusivitate despre proiectarea și execuția lucrărilor.
Vestea Iașului: Strabag are la dispoziție 16 luni pentru a realiza noul terminal al Aeroportului Internațional Iași. Care va fi principala provocare pentru a vă încadra în termenul stabilit?
Johann Andreas Poelzl: Proiectarea și mai ales avizarea joacă un rol foarte important în desfășurarea ulterioară a proiectului, dar și eliberarea amplasamentului de construcțiile și rețelele existente. În acest sens ne bazăm pe o bună colaborare și sprijin din partea tuturor autorităților implicate în realizarea acest proiect de anvergură pentru Județul Iași și pentru dezvoltarea întregii zone.
Principala noastră preocupare în continuare este evoluția sincopelor în liniile de aprovizionare pentru materialele care vor fi necesare construcției, ceea ce ar putea afecta disponibilitatea la timp a materialelor și echipamentelor și creșterea neașteptată a prețurilor din cauza evenimentelor actuale.
Lucrarile se vor realiza în cadrul unui aeroport funcțional și sub trafic permanent. Aceasta va fi o provocare deoarece trebuie să avem grijă să nu periclităm sau să întrerupem funcționarea aeroportului. Deja s-au demarat discuții pentru reorganizarea zonei de parcare existentă, care se afla pe amplasamentul viitorului Terminal. Echipa de conducere a Aeroportului a avut o atitudine proactiva și împreună cu specialiștii din cadrul Strabag au analizat solutțile fezabile pentru a devia traficul și păstra cât mai multe locuri de parcare funcționale.
Vestea Iașului: Cum vă arăta practic viitorul terminal?
Johann Andreas Poelzl: Viitorul terminal va avea o suprafață desfășurată de 31.253 mp dezvoltat pe 3 nivele. La subsol se vor realiza zona de triere și management al bagajelor precum și zonele tehnice. Zona de parter va găzdui partea de sosiri internaționale, zona de așteptare și o zonă publică de plecări internaționale. Etajul va găzdui zona de check-in și îmbarcare pentru plecări internaționale, precum și o zonă de relaxare cu spații comerciale, restaurante și loc de joacă pentru copii, pentru a oferi un timp de așteptare de calitate persoanelor care călătoresc.
Se va realiza o conexiune publică cu Terminalul T3 și o parcare exterioară de 39517 mp, precum și facilitățile adiacente funcționării noului Terminal: centrala termică, parc fotavoltaic, rezervoare de stocare apă împotriva incendiilor.
Solutiile de proiectare vor pune accent pe eficientizarea din punct de vedere energetic și, de asemenea, de integrare din punct de vedere arhitectural în dezvoltarea ulterioară a zonei adiacente Aeroportului.
Vestea Iașului: Ce va însemna pentru piața forței de muncă din Iași deschiderea acestui șantier?
Johann Andreas Poelzl: În cadrul ofertei Strabag am integrat câteva companii partenere din Iași și ne bazam pe aportul acestora în realizarea proiectului, aâat prin forța de muncă pusă la dispoziție cât și a resurselor din zonă. Cu siguranță amploarea acestui proiect va angrena resurse din toată zona județului și adiacente.