Comisia Europeană a oferit granturi în valoare totală de aproximativ 34 de milioane de euro Republicii Moldova și României pentru electrificarea liniei de cale ferată Iași–Ungheni, un pas important în modernizarea conexiunilor feroviare dintre cele două țări.
Acordurile de finanțare au fost înmânate în cadrul Comitetului Director de Coordonare privind conectivitatea transfrontalieră Republica Moldova – România – Ucraina – Uniunea Europeană, desfășurat la Ujgorod, Ucraina, transmite Moldpres.
Proiectul comun, selectat recent pentru finanțare prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), prevede reabilitarea unui tronson de 25 de kilometri, inclusiv modernizarea podului peste Prut. Linia va fi electrificată la ecartament european și va beneficia de infrastructură feroviară modernizată.
Costul total al investiției este estimat la 68 de milioane de euro, jumătate fiind acoperit prin grantul european. Lucrările urmează să înceapă în iunie 2026 și să se încheie în iunie 2028.
Proiectul a fost depus în ianuarie 2025 de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și a fost ales dintre 258 de aplicații primite de Comisia Europeană. În total, 94 de proiecte din state membre și țări partenere vor beneficia de finanțare nerambursabilă, în cadrul unui pachet european de peste 2,8 miliarde de euro.
Pe teritoriul Republicii Moldova, lucrările vor include modernizarea podului Eiffel peste Prut, instalarea catenarei electrice și alte intervenții necesare pentru aducerea infrastructurii la standardele europene. Valoarea acestor lucrări este estimată la 7,2 milioane de euro, costurile fiind acoperite în proporții egale din bugetul de stat și fonduri europene.
După finalizarea proiectului, trenurile vor putea circula cu viteze de până la 140 km/h între Iași și Ungheni, reducând considerabil timpul de călătorie și îmbunătățind conexiunile feroviare între Uniunea Europeană și Republica Moldova.